típusváltozatok, limitált szériák,
versenymodellek, tuning

 

.

.

Fő típusformák:
GS 1015 Berline Confort / Club
GS Break
GS Service
GS Service Vitrée

A GS kombi, a jól ismert 5 ajtós formán kívül kétféle 3 ajtós változatban is készült. Ezek az úgynevezett "GS service" illetve
a "GS service vitrée" kivitelek. Előbbinek a hátsó és középső oldalablakai helyén lemezburkolat látható. Mára mindkettő ritkaságnak számít.
Az "üvegezett" modell egy példánya (00GF1192) 2007-ben talált új gazdára az Ebay-en, a képeken látható állapotban, 4000 Euroért.

GS X, GS X2

Egyszerre mutatták be 1974 októberében a Párizsi Szalonon ezt a két GS változatot. A GS X motorja 1015, az X2-é 1222ccm-es.
Jellegzetességeik: az oldalablakok keretei az első néhány darabon színrefújtak, majd jellemzően feketék. Az első lökhárítón a gumicsík
középre került, a hűtőrács fekete műanyagból készült, a hűtőrács előtt a lökhárítóra rögzítve két ködvényszóró kapott helyet, a kerekeken
látható perforációk hosszúkásak, a dísztárcsa kicsi (csak a tengelyvéget takarja), a kerékrögzítő csavarok krómozottak. Belül a műszerfal
órás szerkezetű (analóg óra, üzemanyag szintjelző, sebességmérő, fordulatszámmérő, akkutöltés jelző) az első ülések integrált fejtámlájúak.
Az 1976-os modellévtől kezdve a lökhárítókat mattfeketére fényezték. Az X2 ezen kívül még fűthető hátsó ablakot is kapott. A bemutató fotókon
látható, az autó oldalán alul végigfutó, markáns, fekete színű "X2///////" dekoráció azonban a szériamodellekre nem került rá.
GSpécial
GS Pallas
GS Pallas C-matic

Az egyik legérdekesebb típusváltozat. A C-matic jelzés négyfokozatú félautómata váltót jelent.



GSA
GSA Break
GSA Entreprise

A GSA kombi lemezfallal borított szervizautó változata, melynek első darabjai 1981-ben gördültek le a szerelőszalagról.
Ez a változat alkotta a modellcsalád utolsó 300 darabját is, melyeket Indonéziában szereltek össze. Velük ért véget
a Citroën első középkategóriás modelljének története. Alábbi modell az Ebay-en keresett új gazdát 2007-ben.

GSA Service Vitrée

A GSA kombi üvegezett szervizautó változata.
Limitált szériák:
GS Basalte

1978. április 5-én mutatták be a GS első limitált szériáját, az 1800 példányban készült GS Basalte-ot. A sorozat darabjai egyedi fekete fényezést
kaptak az autó alja felé vastagodó piros oldalcsíkokkal. A legfelső csík megkerüli az első kerékjárati ivet. A bal első lámpa felett a motorháztetőn
és a hátsó szélvédő alatti díszcsíkon pirossal színű BASALTE felirat olvasható. A dísztárcsák a pallas kivitel teljes felnit elfedő hatalmas krómozott
dísztárcsái. Ezen az igen exkluzív autón kor egyéb luxuscikkeit is felfedezhetjük: fényszórómosó, tolótető, kazettás autórádió, színezett üvegek, ködlámpák.
Beülve a műszerfalon is olvasható a BASALTE felirat, a szőnyegek feketék, és az üléshuzat is egyedi vörös-fekete "kakasláb" mintájú. A motor 1222ccm-es.
Az akkor alapáron 23.160F-ba kerülő alapmodellhez képest jelentős felárral 29.700F-ért dobták piacra. Hogy találtak-e vevőt rá? Az utolsó darab számláján a
dátum: 1978. április 20.

GS +9
GSA Tuner
GSA Cottage
GSA Chic
Egyedi darabok:
" GS Drapeaux "

A "GS Drapeux" Európa zászlóival van díszítve abból az alkalomból, hogy az autó 1971-ben elnyerte az "Év autója" címet. Valójában
nem egyetlen példány készült belőle, hanem egy igen kis darabszámú limitált szériáról - néhány tucatot gyártottak belőle - van szó.
A GS Club így díszített első darabját 1971 októberében a Párizsi Autószalonon állították ki, a MEP27-tel együtt.
Ezt követően 1972 januárban már a kombi változattal együtt a csodálhatta meg brüsszeli, márciusban a genfi, júniusban
pedig a barcelonai szalon közönsége. Az igazán méltó hátteret azonban az ultramodern, vadonatúj müncheni olimpiai stadion
adta, ahol egy kisebb konvojra valót állítottak ki belőle. A zászlókon kívül további jellegzetessége volt az autóknak a
köténylemez piros fényezése. A széria első darabjai bézsszínűre a későiek pirosra festett felniket kaptak.


" La GS Energétique "

Ismertebb nevén a " GS aux fléches " Jean-Pierre Lichou festőművész tanulmánya. A fény és az egymást kiegészítő színek
hatásának vizsgálata az impresszionisták óta a festészet egyik alapkérdése. A GS X2 egyébként is áramvonalas formájának további
lendületet adnak a ráfestett nyilak. A művész az X2-es kipingálásához 73 színárnyalatot használt, a munka 500 órát vett igénybe.
Az autó elkészültekor a Citroën bemutatótermét díszítette a Champs-Elyssées-n, ma a Conservatoire-ban látható.

" GS 4x4 "

A GS a köz szolgálatában:
" La GS Clinique "

A "GS Clinique" 1971 szeptemberében készült el. 6 és 7 CV változatban, azaz 1015 és 1220cm3-es motorokkal gyártották.
Feladata nem a hétköznapi értelemben vett mentés volt, hanem betegszállító feladatot látott el. A cégek üzemorvosi rendelőitől
a központi sürgősségi ellátó helyig szállították vele a betegeket.

A képeken látható GS clinique 1975-ben készült. A szériaautó kombi változatával külsőleg teljesen megegyező mentőautóban
a személyzet második tagját alkotó orvos vagy szakápoló a sofőr mögött kapott helyet, a hordágy pedig éppen elfért az autó
jobb oldalában.

A GS és az autóversenyzés

Alig néhány hónappal az 1970. augusztusi megjelenése után raliversenyeken is bemutatkozott a GS. Egyik első megmérettetése
az 1971-es Dél-Európa Rallye volt, ahol az első és a második helyet is megszerezte. Egy évvel később Dominikán és San Salvadorban
nyert futamot, illetve a finn rali csapatversenyében (5 autó/csapat) is győzött. A kezdeti sikerek után 1973-ban és 74-ben böjtös évek
következtek. Mintössze kétszer jutott GS a legjobb 6 közé, és több versenyt is feladni kényszerültek a GS pilótái. A GS 1975-ben
ért el ralitörténetének csúcsára. Ekkor Claude Laurent (F) megnyerte kategóriájában a Monte Carlo Rallye-t, az abszolút sorrendben pedig
13. helyen végzett. Ugyanebben az évben a Portugál Rallye-n is diadalmaskodott kategóriájában Romaozinho Francisco-val (P) a kormánya
mögött. Ugyanezen a versenyen a második helyen Claude Laurent (F) ért célba. Eredményük az abszolút 8. és 14. helyeket jelentette.
1976-77-ben még folytatódott a GS sikersorozata. 1976-ban Francis Ullmann megnyerte kategóriáját (abszolút 5.) a Rallye de Séquanie-n
egy GSX-szel, majd 77-ben egy GS X2 nyerte a Dél-Afrikai Túraautó Bajnokság abszolút versenyét. Utolsó dobogós helyezését 1982-ben
érte el a GS, amikor Jean-Michel Ranque (F) kategóriájában második helyen végzett a Monte-Carlo Ralle-n. A GSA modellek eredménylistája
jóval szerényebb. Mindössze egy alkalommal lett kategóriagyőztes a Spanyol túraautó bajnokságban egy GSA X3 modell, Fermin Sanchez-zel
a volánnál.

" Rallye Monte-Carlo "

A Monte-Carlo Rallye az egyik legpatinásabb ralifutam a világon, így nem hiányozhatott a GS megmérettetése sem.
A képek a 2007-es nosztalgiafutamon készültek.


" Párizs - Dakar "


1979 és 1985 közt minden évben szerencsét próbált 1-1 GS is a sivatagi show-n. Közülük néhányról kép is fennmaradt. A képeken jól láthatók
az exrém versenykörülmények miatt az autón végrehajtott kisebb módosítások (hátsó kerékdob borítása, illetve a kipuffogó cső kivezetése az
A oszlop mellett. A képek a www.dakardantan.com oldalról származnak.

" La MEP X27 "

Albi - gyönyörűszép kisváros Franciaország déli részén. Ha valaki nem Citroën rajongó akkor annak általában két dolog jut
eszébe e városkáról. Ez volt egyfelől a Catharok elleni véres vallásháborúban az inkvizíció fellegvára, másfelől itt született
Henri de Tuolouse-Lautrec, az impresszionista festészet géniusza, a modern plakátművészet megteremtője, akinek életműve
ma az egykori püspöki palota termeiben berendezett múzeumban csodálható meg.

Ha azonban olyasvalakinek említik meg e város nevét, aki nem teljesen közömbös az autók, vagy a nyílhegy alakú fogaskerekek iránt,
akkor könnyen lehet, hogy Maurice Emile Pezous helyi Citroën kereskedő, vagy a híres Albi Grand Prix jut eszébe. Nem is csoda,
hiszen Pezous mellesleg az autóversenyzés igazi megszállottja is. Ráadásul barátai közt olyanok neveit találjuk, mint Fangio, Gonzales,
Jim Clark vagy éppen Maurice Trintignant. Pezous célja fiatal tehetséges versenyzők felkutatása volt. Raoul Rodat-val 1965-ben építették
az első autót, a MEP X1-est, amit az AMI 6-os motorja hajtott. Ezt követte egy évvel később a MEP X2, a Panhard 24CT motorjával
felszerelve. 1968-ban elindult a "Formule Bleu" sorozat az X7-esekkel, melyekbe az NSU 1200TTS 4 hengeres erőforrását építették.

Az X27 1971-ben született és a GS 1015ccm-es szíve dobogott benne. A 380cm hosszú, 145cm széles, és mindössze 392kg-os kis
versenyautót a két Weber karburátorral ellátott 4 hengeres léghűtéses boxermotorral 210km/h-s sebességgel repítette.
A népszerű X27-es talán a hosszú ideig gyártott GS/A modelleknek köszönhetően is messze túlélte elődeit.
Utolsó példányát 1988-ban építette Rodat.

GS/A-k hazai versenyeken

DMM-378 (Várady Zsolt - Citroënes sapkában, Varga Zoltán)

Az autó 1982-ben egy szép májusi napon született, és 1993-ban érkezett Magyarországra Svájcból. 2003-ig szolgálta első itthoni
gazdáját, aki akkor ajándékozta annak az embernek, aki 10 éven át "nagy szeretettel szervizelte" és aki nem volt más, mint
Várady Zsolt. Az autó tőle kapott sportkormányt, versenyüléseket, bukócsövet és CIMOS lámpákat, hogy együtt élvezhessék
a raliversenyzést. 2006-ban a Balfék SE által kiírt országos amatőr ralibajnokságban rajthoz is álltak és az 5 futamos bajnokságban
a 800-1300ccm-es kategóriában indultak és 2 második, 1 harmadik és 1 negyedik helyet szerezve összesítésben a 2. helyen végeztek.

A képeket a Balfék SE és a Dózer SE fotósai készítették.

GS tuning

Bár a GS nem jellegzetesen tuningautó, azért akadnak megszállottak, akik saját ízlésüknek megfelelően egyedi formát és/vagy belső
tartalmat adnak autóiknak. 2007-óta pedig találkozhatunk néhány igazán szép virtuáltuning-gal is, melyeket a hvtm.hu tunerei készítettek el
felkérésünkre.